Luigi Ricci

2005

Glued

 

Photographic research that Luigi Ricci carried out through a stratification of spontaneous collages.

 

A collection of 20 pictures on coated paper (from 24x30 cm to 70x100 cm).

Photographic research carried out in the ‘80s in the workshop of the Falegnameria Gattucci of Pollenza, before it was completely renovated.

The prints are all made by the artist who checks all the phases of the printing process.

 

True stratifications of significant traces of the male imaginary through various generations of the period following World War II. “Paper girl friends” were they defined by Renzo Renzi. The Pin-ups were stuck on to truck windows in the ‘50s.

A decade later the prosperous girls portrayed less clothing much to the joy and passion of their sincere admirers. Soon enough were they stuck to the wall, in lockers, everywhere a reserved and personal space was available to host them.

They came together with a wide range of symbols that accompanied and regulated the working day.

Such an evocative and vital environment becomes a scenario one has to study carefully so as to draw abstract compositions from it, still life, metaphysical and Dadaistic allusions.

A “wall cycle” partially witnessing the life of the past century and the ever-present aesthetic value of these photographic works.

2005

Incollate

 

Una ricerca fotografica compiuta da Luigi Ricci attraverso stratificazioni di collages spontanei.

 

Una collezione di 20 fotografie su carta politenata dal formato 24x30 cm al 70x100 cm.

Ricerca fotografica svolta negli anni ottanta negli ambienti di lavoro, prima del completo rinnovo, della Falegnameria Gattucci di Pollenza.

 

Vere stratificazioni di significative tracce dell’immaginario maschile attraverso varie generazioni del dopoguerra. “Le fidanzate di carta” le ha definite Renzo Renzi le Pin-up che facevano capolino dai finestrini dei camion negli anni cinquanta. Un decennio più tardi le prosperose ragazze si denudavano per la gioia e la passione dei loro sinceri ammiratori. Presto finivano incollate al muro, negli stipetti, ovunque uno spazio riservato e personale fosse disponibile ad ospitarle.

Erano in compagnia di una vasta simbologia che accompagnava e scandiva la giornata di lavoro.

L’ambiente così suggestivo e vitale diventa uno scenario da studiare minuziosamente per ricavarne composizioni astratte, nature morte, allusioni metafisiche e dadaiste.

Un ”ciclo parietale” che testimonia in parte un vissuto del secolo scorso ma anche il sempre presente valore estetico di queste opere fotografiche.